Wednesday, January 21, 2009

New Rules In Obama Administration/Peraturan Baru Dalam Pentadbiran Obama.


Today is his 2nd day of his administration.From now until January 20th,2013,I'm keen to see "change" in Washington administration,and the policy not only to the world(which everyone expect for),but to it's neighbor(which I expect even more),and the policy inside United States(which American expect even more).


President Obama yesterday has speak out that "America should not be blame for everything".Here's his quote :-


To the Muslim world, we seek a new way forward, based on mutual interest and mutual respect. To those leaders around the globe who seek to sow conflict, or blame their society's ills on the West - know that your people will judge you on what you can build, not what you destroy.


And to the rest third world countries,he added :-


To those who cling to power through corruption and deceit and the silencing of dissent, know that you are on the wrong side of history; but that we will extend a hand if you are willing to

unclench your fist.


For those people who always love to blame America as "evil in everything",Obama is telling you that "it's not a right time for create tension between Muslim world and America.I know some people will ask "how about Israel-Palestine" and Afghanistan,or Iraq.Well we don't know what is his stand about Israel-Palestine problems,but looking for sucsess in Oslo Agreement between Yitzhak Rabin and Yasser Arafat peace deal,and Clinton's effort in Camp David Agreement,I think peace maybe far from the corner,but at least Democratic Party took more diplomatic action than Republican.


About Afghanistan and Iraq,it's already planned that American soldiers will gradually withdraws from both country until 2011.So,as citizen of the world,we should observe whether this plan were according to the plan--or not.In the economy crisis like this,I guess Barack Obama wants to tight up military spend--just what Clinton did during 1993.Military spending dropped,and mostly spend on creating Internet--it's what Clinton did in 1993.Obama will be more cautious in military,because he got tight budget to control.


Today he already discussed about closing Gitmo Bay Camp,and he is commited to closing it down,according to the plan.


Today he also announced the new rule of lobbying in White House.He puts the limit--which most lobbyist can't give more--because economic crisis.He determine to do this because he didn't want influences from these lobbyist--which actually control White House.By limiting lobbying,government has sufficient power to control the whole nation,not by these lobbyist.


All we have to do is watch is this the better America that we want?All we have to do is wait and see.


Hari ini ialah hari kedua pentadbiran Barack Obama sebagai Presiden AS.Mulai sekarang sehingga 20 Januari,2013,saya berharap mahu melihat "perubahan" yang dijanjikan oleh beliau,polisi yang dijanjikan beliau kepada dunia(seperti kebanyakan kawan-kawan saya harapkan),polisi kepada jirannya(seperti yang saya harapkan) dan polisi kepada Amerika sendiri(seperti yang rakyat Amerika harapkan).


Presiden Obama hari ini menegaskan bahawa "Amerika tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya tentang segala masalah dalam dunia".Beliau menegaskan:-


"Kepada dunia Muslim, kami mencari jalan baru untuk ke hadapan, berasaskan kepentingan bersama dan hormati menghormati. Kepada setengah pemimpin di dunia yang ingin menanamkan benih persengketaan, atau menuduh Barat sebagai punca segala kebejatan dalam masyarakat mereka – sedarlah rakyat kamu akan mengadili kamu diatas apa yang kamu bangunkan dan bukan apa yang kamu rosakkan."


Dan kepada dunia ketiga beliau berkata:


"Kepada mereka yang ingin terus berkuasa melalui rasuah dan penipuan dan menutup ruang demokrasi untuk rakyat bersuara, sedarlah bahawa kamu bukan bersama sejarah, tetapi kami akan menghulurkan tangan jika kamu bersedia membuka gengaman kuku besi kamu."


Kepada mereka yang suka menyalahkan Amerika tentang "segala kejahatan yang berlaku dalam dunia",Obama memberitahu anda bahawa "ini bukan masanya untuk mencari ketegangan antara dunia Islam dan Amerika.Saya tahu ada dikalangan kita yang pessimist terhadap kemampuan Obama tentang Israel-Palestin,dan juga Afghanistan dan Iraq.Kita mungkin tidak tahu apa pendiriannya terhadap isu Israel-Palestin,tetapi harus diingat Parti Demokrat yang berusaha dalam perjanjian Oslo antara Yasser Arafat dan Yitzhak Rabin,dan Perjanjian Camp David,mungkin kedamaian terlalu jauh untuk dilihat,tetapi sekurang-kurangnya Parti Demokrat lebih berjaya daripada Republikan.


Tentang Afghanistan dan Iraq,Presiden Obama jelas sekali mahu mengundurkan tenteranya dari kedua-dua negara menjelang 2011,jadi penduduk dunia sekalian,kita harus melihat perjalanan tentang pengunduran tentera ini,berjaya atau tidak.Dalam kegawatan ekonomi,Presiden Obama mahu pengecilan terhadap belanjawan ketenteraan yang melampau tinggi--seperti yang dilakukan oleh Clinton pada tahun 1993.Perbelanjaan ketenteraan disusutkan,dan dialihkan kepada pembinaan Internet.Obama mungkin akan berhati-hati dalam perbelanjaan ketenteraan ini.


Hari ini beliau telah membincangkan secara serius tentang penutupan kem Gitmo Bay,dan beliau komited untuk menutupnya terus.


Hari ini juga beliau telah mengehadkan golongan pelobi dari terus melobi dalam White House,dimana golongan pelobi ini tidak boleh memberi secara berlebihan,kerana kegawatan ekonomi.Beliau kelihatan bersungguh-sungguh kerana beliau tidak mahu golongan pelobi ini menguasai White House.


Apapun,apa yang perlu kita buat ialah tunggu dan lihat pentadbiran seterusnya dalam pentadbiran Presiden Barack Obama ini.

6 comments:

LeeSlimShady said...

Hi.....Ezreen

mampukah obama tunaikan janjinya pada dunia islam?


Sayang ku Ezreen...
selagi Obama masih di belenggu oleh tangan - tangan yahudi apakah dia mampu tunaikan janjinya

LeeSlimShady said...

When u will visit to my blogsite?

i'm really thirsty to see your comment.........

Cob Nobbler said...

alamak aii leeslimshady..

jangan la dibebankan kerja obama yang sedia banyak tu.dia diundi oleh rakyat amerika,yang rata-rata kristian,bukannya dunia islam yang ngundi dia.

sebelum nak fikir soal israel-palestin tu,baikla difikirkan pasal nasib kita bulan 3 ni.

kita pun nak ada ketua kampung baru gak ni...

Ahmad Deniel said...

ada bermacam2 teori tentang obama..
sama ada dasarnya akan mengubah segala kebejatan amerika sebelum ini..

secara peribadi, saya melihat obama masih sinar yang boleh diharap untuk cuba membaiki keadaan sblm ini..soal tangan2 yang akan mengawalnya,juga masih di dalam ramalan yang akan kita lihat..kemungkinan wujud tangan2 itu sudah pasti ada..tp itu sudah statik dan tidak mungkin boleh berubah..sbb kita bercakap soal politik,kuasa,kedudukan dan segala yang besar..sejarah membuktikan bahawa kepimpinan amerika itu sudah pasti akan ada campur tangan tangan2 ghaib ini..

persoalan yang jelas..apa obama mampu lakukan..ungkin ia tidak dapat lari dari pengaruh2 yang kita jangka.tp saya melihat beliau cuba berusaha untuk menjadikan keadaan lebih baik..kita pandang dari sudut yang positif..

sbb saya melihat,kalau dibandingkan dgn Mc Cain yang naik, mungkin dasar polisi amerika masih sama seperti dul..dunia terus bergolak..dan mungkin juga serangan israel di gaza mash blm reda buat ketika ini. Tpp kita melihat dengan terlantiknya obama pada ketika ini, paling2 kurang di gaza reda sebentar,bolehlah ubatan dan makanan disalurkan..itu yang paling kurang..


saya secara peribadi berdoa kepada tuhan semoga obama dapat mebawa sedikit perubahan paling kurang atas dasar kemanusiaan dan keadilan..cukuplah itu, di dalam erti kata jika ia masih dikawal2 tangan2 ghaib itu..


setuju juga dengan kata obama, negara2 islam juga harus disalahkan dalam hal ini.hanya melihat dan panadi bercakap dengan apa yang berlaku..ttp dari sudut tindakan...hempeh..bukan sedikit punya hempeh..INI LAGI KEJAM DARI AMERIKA DAN ISRAEL...inilah punca yang lebih harus difikirkan dari soal si obama..Fikirlah..Anda sendiri lebih kejam dari israel dan amerika, kerana anda seolah2 reda dan melihat soal di palestin dan yang menimpa dunia islam sebgai hal persendiriaan dan bukan hal yang perlu ditangani secara bersama..

asyik2 sidang tergempar..rasanya dari buat sidang tergempar yang pasti bnyk menghabiskan duit rakyat, baik duit itu dihantar buat beli ubat,alatan petahanan dan sebagainya..itu lbh bijak namanya..Kadangkala dlm soal ini menyalahkan amerika dan israel adalah satu hal, tetapi tidak pernah menyalahkan diri sendiri juga adalah satu hal yang sering tidak diambil kira..bercakap soal kezaliman israel dan amerika sudah berulang kali, tapi sikap umat islam yang tidak pernah patuh kepada ajaran islam yang sejati itu tidak pernah difikirkan..


kadangkala kalau kita melihat agknya kenapa tuhan tidak memberikan kemenangan di palestin dan ditempat lain, mungkin kerana tandanya tuhan melihat umat2 islam ini masih blm sedar dan bangun dari tidur dan kesilapan2 yang sedang dan telah dilakukan..fikirkanlah

Ez the Conspirator said...

Deniel,

untuk menjadi rakyat or politic observer yang baik,kita kena pandai ketepikan antara facts and rhetoric.

maybe apa yang obama cakap tu just a rhetoric,but i think it will be a slidely different than bush administration.

so far,so good.

Ahmad Deniel said...

betul tu Ez..:)
rhetoric..hehe

biasalah org politik..

tp mcm u ckp sekurangnya lbh baik dari bush..itu kita harap akan beterusan..

yg paling penting,negara2 islam ni..kena betul2 dan ikhlas dlm hal ni.. bukan rhetoric =)..

.isu yg tak kan habis